Veel nieuwe ervaringen.. - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Leendert en Marloes Vries - WaarBenJij.nu Veel nieuwe ervaringen.. - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Leendert en Marloes Vries - WaarBenJij.nu

Veel nieuwe ervaringen..

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Leendert en Marloes

23 September 2013 | Curaçao, Curaçao

Lieve allemaal,

Na een paar dagen wennen toch maar weer een berichtje van ons. We zullen waarschijnlijk niet het hele jaar berichten schrijven, maar nu alles nog nieuw is, is het leuk om onze ervaringen op te schrijven.

De afgelopen dagen stonden vooral in het teken van wennen en nieuwe dingen zien. Leendert zit lekker in het ritme van zijn werk, hij heeft het goed naar zijn zin. Ik (Marloes) ben afgelopen donderdag wezen kennismaken bij Encelia ('de Hoop'). Ik heb de coördinator en een vrijwilliger gezien. Zij hebben mij het één en ander verteld en het huis laten zien. Het werk klinkt erg heftig. Het zijn kinderen die voor 12 tot 16 weken worden opgenomen omdat ze om bepaalde redenen niet meer thuis kunnen wonen. Na die 12 tot 16 weken gaan ze óf terug naar huis óf er wordt een pleeggezin gezocht. Het gedrag van deze kinderen (4 tot 12 jaar) is vaak problematisch. Ik ben heel benieuwd hoe ik dit werk ga vinden.. Ik heb zelfs al houdgrepen uitgelegd gekregen.. Morgen ga ik een dagje meelopen, dus daarna horen jullie meer.

Inmiddels hebben we onze eigen auto gekregen. De huurauto kan dus terug.. Leendert is er helemaal verliefd op.. Hij raakt niet uitgepraat over hoe bruut hij de auto vindt! :)

Zaterdag zijn we de hele dag naar Blue Bay geweest.. Daar hebben we aan het strand gelegen en Annewim en Leendert hebben twee duiken gemaakt. Tussendoor hebben Leendert en ik gesnorkeld. Dat was natuurlijk heel mooi. Ik had dit nog nooit gedaan en dan is die mooie onderwereld met al die gekleurde vissen natuurlijk heel leuk om te zien!! Aan het begin was het wel even wennen om je over te geven aan zo'n snorkel.. Gelukkig ging het al snel goed!!
Zaterdagavond zijn we naar Willemstad geweest. We hebben daar wat rond gelopen en gekeken. Opzich heel leuk, alleen moet ik nog wat wennen aan al die Antilianen hier. Ze zien er gewoon wat enger uit dan blanken! :) Ze zijn vast aardig, maar ze kijken alsof ze je gaan bestelen of vermoorden.. haha!

Gisteren zijn we 's ochtends naar de kerk geweest. We zijn naar de Emma kerk geweest. Een Nederlandstalige protestantse kerk. Het lijkt een mengeling van een gereformeerde en hervormde kerk. Ze zingen voornamelijk gezangen en zo nu en dan wat opwekking. Je merkt dat alles wat relaxter gaat dan bij ons. De preek was opzich heel duidelijk en diepgaand. Na de kerk hebben we nog koffie gedronken daar. Volgende week gaan we bij een andere kerk kijken.. zo zien we wat verschil!
Een paar dagen geleden waren Leendert en Annewim langs een grote worship kerk gereden en we waren eigenlijk benieuwd hoe dat zou zijn. Na het koffiedrinken zijn we dus naar die kerk gereden. Dat die dienst al een poosje begonnen was, zou geen probleem zijn dachten we! Toen we binnenkwamen zagen we alleen maar donkere mensen. De dienst was in het papiaments, maar we werden begeleid naar een plaats met koptelefoons.. Zo werd de dienst vertaald in het Nederlands. De gemeente was echt Evangelisch of Pinkster-achtig. De Halleluja's en Amen's waren niet van de lucht en als je het eens was met de voorganger dan ging je staan en klappen en juichen. De voorganger praatte met passie.. (Lees: schreeuwde!!!) Na een poosje vonden we het eigenlijk wel goed om te gaan.. Vooral Leendert had zere oren van die koptelefoon die niet zachter kon!:) Tja, in NL kunnen we wat leren van hun passie voor het geloof, maar toch voelde we ons hier ook niet heel erg goed bij. Een tussenweg zou het beste zijn, denk ik!

's Middags zijn we naar een struisvogelpark geweest. We hebben leguanen, struisvogels, krokodillen en heel veel papagaaien gezien. Onder leiding van een gids reden we het hele park door en hij vertelde van alles. We hebben op een struisvogelei gestaan en de struisvogels gevoerd! Een aanrader voor de mensen die hier naartoe komen!!
Leendert en Annewim waren een andere zondagavond wat aan het touren en toen kwamen ze bij een straatrace terecht. Omdat ik dit ook wel wilde zien, zijn we daar ook nog even naartoe gereden. Dit schijnt elke zondagavond te zijn.. Jongens met brommers en motors sloven zich hier uit en en er rijden ook wat oude auto's rond.. Die motors gaan echt super hard en het bizarre is dat de meeste jongens niet eens een helm op hebben.. Levensgevaarlijk!! Wel leuk om een keer gezien te hebben! De Antilianen die hier op af kwamen zagen er alleen nog enger uit dan die we in Willemstad zagen.. Gelukkig had ik twee hele stoere jongens bij me!;)

Nou.. dit waren onze belevenissen zo'n beetje..
Ik moet zeggen dat ik nog wel erg aan het wennen ben. Ik kan me nu nog niet zo goed voorstellen dat ik hier echt een jaar zal (moeten) blijven. Natuurlijk heb ik Leendert hier (en nog een paar dagen Annewim), maar ik mis NL ook wel erg. Ik denk steeds aan mijn familie en vrienden en dat maakt het wel een beetje moeilijk. Ik moet nog even de knop omzetten, zodat ik kan genieten van het hier en nu. Maar goed.. ik hoop dat ik (net als Leendert) snel mijn plekje zal vinden op mijn werk enzo, dan wordt het missen misschien ook minder!!

Liefs,
Leendert en Marloes




  • 23 September 2013 - 16:16

    Laura Reijm:

    Leuk al je belevenissen, ik weet precies wat je bedoelt, als je zegt dat het zo onwerkelijk is om te bedenken dat je voor zo'n lange tijd daar zal blijven..
    Ik kan je vol ervaring;) zeggen dat, dat steeds minder wordt, en alles steeds normaler voor je wordt..
    Komt goed, geniet ervan!

  • 23 September 2013 - 19:33

    Tante Lenie:

    Hallo Marloes en Leendert,
    Wat een spannende verhalen, spreekt me wel aan als detective liefhebber.
    Je hoeft de familie niet lang te missen, de koffers staan al klaar om ingepakt te worden.
    Tot snel, groetjes uit Bergambacht

  • 23 September 2013 - 20:06

    Anne-Marie:

    Hé lieve Marloes en Leendert,

    Tof om wat van jullie te horen, en de stoere verhalen te lezen.
    Super leuk ook om even een fotoimpressie van jullie omgeving te hebben.
    Meid, geef jezelf de tijd om te wennen aan alles wat anders, nieuw en al niet is.
    En missen mag ook.. Dat is niet raar! Goed teken ook, moet je maar denken.
    Dikke knufffel!! Ik hoop gauw eens te skypen..

    Veel liefs,
    Bob en Ann

  • 23 September 2013 - 22:51

    Janine:

    Hoi Leendert & Marloes,

    Heel leuk om even een blog van jullie te lezen!
    En wat foto's te zien! Zo zijn we weer even op de hoogte!
    Het ziet er allemaal heel erg leuk uit hoor!
    Lekker genieten daar!

    Liefs, Janine

  • 23 September 2013 - 23:16

    Johan:

    Hej Leen & Loes (en nog even aw),

    Leuk om je verhaal te lezen Loes. Je maakt nog is wat mee zo :) Hopelijk wordt het missen steeds minder (tot de gezonde hoeveelheid natuurlijk) en het genieten steeds meer.

    Goed om te horen dat je al lekker in je ritme zit Leen. Succes met werken en ook voor jou; volop genieten geblazen!

    En dan nog onze verdwaalde wereldreiziger ;) Bijna weer tijd om naar Holland te gaan aw. Scheelt dat het hier ook super mooi weer is :p Als je terug bent moet je maar snel even langskomen!

    Enjoy life!

    Groeten, Johan

  • 23 September 2013 - 23:25

    Linie En Wim:

    Hoi Marloen en Leendert

    Oeps opeens zag ik jullie voorbij komen gaaf!!'!!!
    Geweldig leuk om jullie belevenissen zo te kunnen volgen
    Ik hoop dat je snel je plekje zal vinden het helpt misschien dat je weet dat er hier

    In Braank aan jullie gedacht word ,geniet er samen van !!
    Hartelijke groeten van ons viertjes
    W l j d stigter

  • 24 September 2013 - 06:37

    Bart En Willeke:

    Hey Leendert en Marloes!

    Super leuk om te lezen hoe jullie het ervaren. Klinkt heel gaaf. veel succes bij de Hoop. Mooi dat je die kinderen kan helpen. Komt vast goed!

    Dikke x uit Gorinchem

    Bart en Wil

  • 24 September 2013 - 09:16

    Patricia:

    Veel succes met opstarten daar Marloes. Komt vast goed!

  • 24 September 2013 - 20:13

    Daniëlle Eskes:

    Leuk om te leven!! Veel plezier en geniet er lekker van. Lieve groet van Danielle

  • 25 September 2013 - 11:22

    De Bonsies:

    Hey Leendert en marloes, wat leuk om jullie ervaringen te lezen. Ja het zal best wel erg wennen zijn met zoveel verschillende mensen. Hier gaat het gelukkig ook wat beter, vandaag mag martin weer naar huis uit het ziekenhuis. dat zullen jullie wel gehoord hebben. Heel veel suc6 met alles en probeer van alle nieuwe dingen te genieten. Gr M+S+G+B+S+L+M

  • 25 September 2013 - 20:48

    Wessel En Jannet :

    Hallo leen + Loes

    Wat leuk om te horen dat jullie al lekker aan het wennen zijn.
    En nog leuker om te horen dat jullie ons tog ook wel een beetje missen.
    Loes ik weet het zeker als je leen maar dichtbij je hou komt alles goed en wen jij ook snel daar.

    Geniet er van daar en we denken aan jullie

    Groete vanuit het altijd zonnige en mooie wijngaarden

  • 26 September 2013 - 18:58

    S, EJ & I:

    Pas maar op straks wil je niet meer terug, het weer wordt hier langzaam minder goed! Tot snel weer op Skype,
    Kus, ons

  • 28 September 2013 - 22:12

    Els De Waal:

    Hoi Marloes en Leendert,
    Jullie hebben al heel wat beleefd daar! Leuk al die foto's!
    En ach Marloes 't zal heus wel wennen hoor, maar dat het allemaal een beetje vreemd is en anders dan het alblasserwaardse, kan ik me helemaal voorstellen.Toch fijne tijd samen en hr groet,
    Els

  • 29 September 2013 - 19:52

    Tante Nel:

    Hallo Leendert en Marloes

    Wat leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie ervaringen, het zal zeker in het begin
    erg wennen zijn, maar als je aan je werk bent dan zal het wel anders worden, en wat meer mensen
    leer kennen, en wat leuk die foto's, ik zou zo wel willen komen, nou wij wensen jullie een hele fijne tijd, en
    jullie eerste fam. is al bijna in aantocht,
    en wellicht volgen er nog meer, de hartelijke groeten van ons allen.

    Geniet ervan t. Nel

  • 29 September 2013 - 22:43

    Wim En Ada Van Den Berg:

    Hallo Kanjers!,
    Wij zijn trots op jullie hoor! en we weten dat jullie dit zeker allemaal gaan redden in dat verre land.
    Ja, het zal zeker allemaal wennen zijn, maar jullie kennende: komt dit allemaal goed, (en wil je straks helemaal niet meer terug naar dat Nederland, met al die regels en wetten)!
    Maar wij hopen dat dit niet het geval is hoor!
    We bidden voor jullie hoor!, want het zal best pittig zijn.

    Lieve groet van Wim en Ada en Lotte ( en de rest natuurlijk!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leendert en Marloes

Actief sinds 11 Aug. 2013
Verslag gelezen: 805
Totaal aantal bezoekers 10144

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2013 - 29 Augustus 2014

Een jaar naar Curaçao!!

Landen bezocht: